Zelfafwijzing

Zon, zee en strand. De eerste keer van het seizoen dat we uit de kleren gaan, activeert meteen een beperkte overtuiging van onszelf.

– Wat is het toch een super weertje. Heb jij al plannen voor het weekend?
Jazeker, ik ga naar het strand!

– Dat zou ik ook wel fijn vinden. Doe mij maar een mooi privéstrand.
Toe maar, dat is wel heel luxe. Gelukkig zijn er meer mogelijkheden, ook voor de kleine beurs.

– Tja, ik loop altijd een heel eind te zoeken naar een plekje waar weinig mensen zijn. De eerste keer van het seizoen op het strand blijft lastig.
Lastig… waarom dat?

– Nu ja, om meteen in mijn bikini te gaan liggen, dat vind ik toch vervelend. Ik voel me dan als een zeekoe. Ik ben echt veel te dik! En dan mijn witte benen erbij, melkflessen zijn er jaloers op.
Jij te dik, dat valt toch mee? En iedereen is wit aan het begin van de zomer.

– Valt helemaal niet mee, ik heb het er echt moeilijk mee.
Oké, maar denk jij dan dat het probleem is opgelost als je minder weegt?

“Ga voor de spiegel staan en benoem wat je ziet. Zorg ervoor dat je alles richt op het positieve.”

– Natuurlijk. 5 kilo minder is een wereld van verschil, maar eigenlijk moet er 10 kilo af. Dan geneer ik me echt niet als ik uit de kleren ga.
Je gewicht is niet het ware probleem. Je hebt een overtuiging waardoor je op deze manier tegen jezelf aankijkt. Een beperkte overtuiging!

– Waarom heet dat een ‘beperkte’ overtuiging?
Doordat je deze overtuiging gelooft, ook al is dat niet terecht, pas je je gedrag aan. De gevolgen hiervan zijn altijd beperkend ten opzichte van jezelf. Kun jij nu, dit wetende, een voorbeeld geven waardoor je jezelf beperkt op het strand?

– Ik ga helemaal niet, of minder naar het strand. Als ik ga, dan lig ik zo ver weg van de strandtent dat ik het weer te ver weg vind om een drankje te halen mocht ik daar zin in hebben.
Kijk, dat is wat ik bedoel. Door je beperkte overtuiging, die maakt dat je jezelf afwijst, pas je je gedrag aan. Jij ontneemt jezelf hierdoor levensplezier. Dat is echt ontzettend jammer!

– Kan ik iets doen tegen deze zelfafwijzing?
Daar komt het een en ander bij kijken. Dit is alvast een goede oefening waarmee je kunt starten. Ga voor de spiegel staan en neem waar wat je ziet. Houd dit 15 minuten vol.

– Dat doe ik niet. Ik kijk al genoeg in de spiegel.
Dit is anders. Het is echt een oefening en zo mag je er ook mee omgaan. Benoem wat je ziet en spreek het uit. Zeg hoe jij hierover denkt. Bijvoorbeeld: ik zie iemand met lange haren, dat vind ik mooi. Ik zie iemand die vrolijk kijkt, dat maakt mij blij.

– Ik zie iemand die veel te dik is met witte benen.
Op het moment dat je een negatieve opmerking maakt, kijk dan hoe je deze opmerking positief kunt maken. Zoals: ik zie iemand die te dik is, maar mijn lichaam is wel gezond. Mijn witte benen zijn wel lang, dat is vind ik erg mooi.

– Dus ik moet op zoek naar balans als het gaat om mijn overtuiging?
Precies. Bewust zijn van je overtuiging is een eerste stap, de tweede is door hier met training goed mee om te gaan en de balans te herstellen.

– Ik ga goed in de spiegel kijken. Zon, zee en strand, deze zomer ga ik dubbel genieten.
Succes! En lukt het niet, dan help ik je graag.