Kritiek ontvangen

Razend van woede, tot ontploffen toe. Waar haalt-ie het recht vandaan om dit tegen mij te zeggen?

– Super irritant. Ik heb keihard gewerkt aan mijn project en dan komt er iemand langs die er zo nodig commentaar op moet geven.
Zonder dat jij hebt gevraagd wat diegene ervan vindt?

– Nou ja, indirect doe ik dat wellicht wel. Ik laat natuurlijk zien wat ik heb gemaakt. Maar dan hoeft het nog niet meteen afgekraakt te worden.
Wat is het effect dan op jou als dit gebeurt?

– Dat ligt aan wie ik tegenover mij heb. Meestal klap ik dicht, vooral als het mijn leidinggevende is. Is het een collega, dan schiet ik nogal in de verdediging en als het familie is, dan kan ik boos en zelfs onredelijk worden.
Wat jammer, want in alle drie de voorbeelden doe jij jezelf met jouw reactie tekort.

“Door te herkennen hoe je met kritiek omgaat, krijg je inzicht in waaraan je bij jezelf nog moet werken”

– Kan wel zijn, maar het voelt zóóó naar… Het doet soms letterlijk pijn als mijn partner kritiek geeft op iets waar ik met alle liefde aan heb gewerkt.
Daar sla je precies de spijker op zijn kop! Jij heb het met liefde gemaakt, het is een verlengstuk van jezelf geworden. Als je daar kritiek op krijgt, voelt het alsof je kritiek op jezelf krijgt.

– Dus als ik me minder identificeer met dat wat ik gedaan heb, kan ik objectiever naar de kritiek luisteren?
Juist, je realiseren dat de ander niet JOU afwijst maar alleen een mening geeft over iets dat jij hebt gemaakt, gezegd of hebt gedaan.

– Maar het is vaak onterecht!
Kritiek behoort altijd zuiver en opbouwend te zijn. Soms is dat echter niet zo en krijg je van iemand kritiek die misplaatst of destructief is. Dit zegt dan meer over de kritiekgever dan over jou. Hier hoef jij dan ook echt helemaal geen gehoor aan te geven. Het is niet voor jou bedoeld!

– En als het wel terecht is?
Voorkom dat je dichtklapt, boos wordt of wegloopt. Zeg desnoods: “Ik heb even moeite om jouw feedback goed tot me door te laten dringen. Zou je het nogmaals willen zeggen.” Door in verbinding te blijven, geef je jezelf de kans om door te vragen en te achterhalen wat de ander bedoelt. Hierdoor word je in staat gesteld om jezelf te verbeteren. Dat is ook waarom gezegd wordt dat je eerlijke feedbackgevers mag bedanken.

– Tot zover is het me duidelijk, maar ik vrees toch dat ik het moeilijk zal gaan vinden om juist te reageren als ik kritiek ga krijgen.
Dat snap ik, het is niet alleen een kwestie van oefenen, het heeft ook iets met je eigenwaarde te maken.

– Hoezo?
Op het moment dat je geraakt wordt, heeft dat meestal met een onderdeel te maken waarvan jij nog niet helemaal overtuigd bent. De kritiek bevestigt dan jouw negatieve zelfbeeld. Door te onderzoeken op welke kritiek je gevoelig reageert, kun je dus inzicht krijgen in aan welk stukje van jouw zelfvertrouwen je nog moet werken.

– Hoe kan ik dit oefenen?
Vraag drie goede vrienden of familieleden om vijf positieve dingen over jou op te schrijven en twee verbeterpunten. Let op, dit kan confronterend zijn. Maar ook zij geven met liefde hun antwoord, zodat jij je verder kunt ontwikkelen.

– Wow, ik ben nu wel gemotiveerd om actief feedback te gaan vragen aan mijn omgeving.
Succes! En lukt het niet, dan help ik je graag.