Irritante mensen

Heb jij ook zo’n irritante collega? Iemand waarop jij allergisch reageert? Wist je dat juist deze persoon jou verder kan helpen in je ontwikkeling?

– Grrrrrr… die collega van mij zou ik het liefst achter het behang willen plakken.
– Hoor ik daar irritatie?

– Irritatie, sterker nog, ze maakt me woest!
– Mensen aan wie jij je ergert, laten je iets over jezelf zien. Dit is een ideale gelegenheid om iets over jezelf te leren.

 – Dus als ik me aan iemand erger, betekent dat dat ik zelf iets te leren heb?
– Zo zou je het kunnen zeggen. Wat precies irriteert jou aan die collega?

 – Tijdens onze salesmeeting is zij altijd haantje de voorste. Ze vertelt in geuren en kleuren als ze een opdracht heeft binnengehaald.
– Maar dat is toch niet zo raar als je in de meeting zit?

 – Nee, maar het gaat ook meer om de manier waarop zij het vertelt. Niemand krijgt dan nog een kans om iets te zeggen, zij is aan het woord. Ze is super druk aanwezig, een echte aandachttrekster is het.
– Dus WAT zij zegt is wel correct. De irritatie zit hem in de manier WAAROP zij dit doet.

“Irritante mensen laten met hun gedrag zien waarin jij jezelf nog kunt ontwikkelen. “

– Juist, zij is de topverkoopster, alsof ze het allemaal alleen heeft gedaan.
– Hoe vertel jij het als je een deal hebt gesloten?

– Nou, eigenlijk tegenovergesteld. Het begint er al mee dat je opdrachten niet alleen kunt binnenhalen. Dat is altijd teamwork. Ik vertel hoe het proces is gelopen en wie eraan heeft meegewerkt.
– Duidelijk, zij pronkt met zichzelf en jij prijst juist de anderen. Jij bent dus een echte teamplayer.

 – Ja, teamgeest staat bij mij echt voorop.
– Jouw kwaliteit is teamgeest. Mensen die het tegenovergestelde van onze ‘kernkwaliteit’ tonen, vinden we meestal zeer irritant. Het opschepperige gedrag van je collega is jouw ‘allergie’.

– …tot zover snap ik wel wat jij vertelt. Maar hoe kan ik hier dan iets uit leren?
– Kijk naar jouw valkuil. Weet je welke dat is?

– Nee, ik heb echt geen idee.
– Wat gebeurt er als het team alle aandacht krijgt?

– Oh, dat komt vaker voor. Iedereen heeft dan een compliment ontvangen van onze manager en ik niet. Dan lijkt het net alsof wat ik doe vanzelfsprekend is. Op het moment zelf heb ik het nooit door, maar achteraf baal ik enorm van deze situaties.
– Een goed voorbeeld van je valkuil. Jij bent dan dus te bescheiden. Met alle gevolgen van dien.

– AU… daar raak je een zeer punt van mij. Ik doe mezelf soms echt tekort met mijn bescheidenheid.
– Juist, nu heb je jouw valkuil helder in beeld. Wat is het tegenovergestelde van bescheidenheid?

– Egoïsme? Opschepperig?
– Nee, dan sla je door naar de allergie. Wat is het positief tegenovergestelde van bescheidenheid?

– Mezelf profileren!
– Juist, hiermee heb je jouw uitdaging gevonden. Iets dat jij meer zou moeten ontwikkelen om jezelf beter op de kaart te zetten! Dat is dus wat je kunt leren van irritante mensen. Zij laten je zien waar jouw uitdaging ligt en waar jij je aandacht op zou moeten richten om jezelf verder te ontwikkelen.

– Wat een inzicht, je hebt gelijk. Ik neig er bijna toe om mijn collega te bedanken voor haar irritante gedrag, ha ha. Ik ga mezelf nu wel zichtbaarder neerzetten.
– Succes! En lukt het niet, dan help ik je graag.*