Goede voornemens

Meest gestelde vraag tijdens de nieuwjaarsborrel: “…en, wat is jouw goede voornemen voor dit jaar?” “Ach, laten we het daar maar niet over hebben.”

 
– Heb jij ook z’n hekel aan goede voornemens?
– Nee hoor, jij wel dan?

– Ja, echt wel! Echt supervermoeiend. Ieder jaar weer hetzelfde ritueel. Einde van het jaar en je evalueert een beetje hoe het is gegaan en dan kom je met het inzicht dat het echt anders moet.
– Maar daar is toch niets mis mee? 

– Nee, daarmee is ook niets mis. Maar wel met het feit dat ik ontdek dat mijn goede voornemens voor dit jaar exact dezelfde zijn dan vorig jaar. Grrr….”
– Vervelend voor je.

– Ja inderdaad. Dus dit jaar moet het echt anders.
– Was het voornemen dan te hoog gegrepen?

– Dat denk ik niet. Het heeft meer met discipline te maken. Gewoon even doorzetten. Niet na een poos denken: “Ach, het komt wel goed”. Of, zoals bij mij, dat ik er simpelweg niet meer aan denk.
– Mhmm, dus jij hebt gewoon een goede stok achter de welbekende deur nodig.

– Ja, heb jij een oplossing hiervoor?
– Ja zeker.

– Nou dan vertel maar, wat zou ik kunnen doen zonder daar nu psychologisch zwaar mee bezig te hoeven te zijn
– Is goed. Het kan heel gemakkelijk. Als eerste bepaal je jouw goede voornemens. Kies het belangrijkste item en ga alleen daar mee aan de slag. ‘Beter één ding goed gedaan dan tien half.’ Je weet wel!

– Daar kan ik inkomen. Oké, ik heb mijn belangrijkste item bepaald. Nu moet ik zeker kijken of het ‘realistisch’ is.
– Precies, het doel moet wel haalbaar zijn. Anders is het te moeilijk om gemotiveerd te blijven.

– Wat is de volgende stap?
– Is het goede voornemen privé of zakelijk?

“Privé voornemens zet je op vrijdagmiddag in de agenda, zakelijke op maandagochtend.”

– Privé!
– Oké. Maak op vrijdagmiddag een notitie in je agenda. Zo word je regelmatig herinnerd aan je goede voornemen. De eerste maanden doe je dit iedere week, dan om de week en uiteindelijk ga je over op eens per maand.

– Duidelijk. Ik herinner mezelf telkens aan mijn goede voornemen. Dus die stok achter de deur is er hierdoor.
– Exact. Het is een extra ‘reminder’ om de aandacht niet te laten verslappen. Telkens als je de notitie leest bedenk je wat de VOLGENDE stap is op dat moment om jou dichter bij je doel te brengen.

– In mijn agenda zie ik de herinnering en ik bedenk mijn eerstvolgende stap. En dan…?
– Deze stap voer je verplicht binnen 48 uur uit! Als jij je doel wilt halen, wacht dan niet en ga aan de slag. Onderneem actie!

– Binnen 48 uur?
– Ja, binnen 48 uur. Liefst eerder of meteen als dat mogelijk is. Wacht je te lang, dan is het moment van actie vervlogen en ga je te gemakkelijk uitstellen.

– Mijn goede voornemens ga ik dit jaar echt halen!
– Succes! En lukt het niet, dan help ik je graag.*