Een moeilijke situatie

Speech, bezoekje, mededeling. Je kent het wel: je krijgt er slapeloze nachten van. Hoe dichterbij het komt, hoe gestresster je wordt.

– Stefan heeft promotie gemaakt.
– Wat fijn. Na al die jaren krijgt hij dan toch de waardering die hij zoekt.

– Ja, hij is er heel erg blij mee. Gelijktijdig levert het ook meteen stress op, want nu worden er dingen van hem verwacht waar hij eerder met een grote boog omheen liep.
– Zoals?

– Als eerste moet hij nu iedere week, als nieuw hoofd van de afdeling, de vergadering leiden. En uiteraard wordt er ook verwacht dat hij zo nu en dan een speech geeft. Tja, niet echt zijn ding. Je weet hoe hij is, liever op de achtergrond.
– Ja, maar dat soort dingen horen er nu eenmaal bij en ik ben ervan overtuigd dat hij dat soort dingen gemakkelijk kan.

– Ja, ja, dat lukt hem ook wel. Maar die speech is echt een drama voor hem. Hij loopt zich al dagen van tevoren zorgen te maken en ziet echt overal beren op de weg.
– Jammer, hij creëert dus voor zichzelf stress?

– Echt wel! Soms heb ik het idee dat hij zichzelf in een negatieve cirkel praat.
– Dat kan, want een negatieve gedachte over een bepaalde situatie maakt dat je er ook een slecht gevoel over krijgt. Dat zorgt er weer voor dat je negatief reageert. Met als eindresultaat: je slechtste reactie op de moeilijke situatie, met alle gevolgen van dien.

– Ja precies, hoe krijg je iemand daar toch uit?
– – Een methode die daadwerkelijk helpt om hier mee om te gaan is RET (Rationeel Emotieve Training). Hierdoor beseffen mensen dat zij zichzelf inderdaad in deze negatieve spiraal gevangen houden.

– Beseffen is één ding, maar doen is een tweede?
– Ja inderdaad. Het werkt als je uitvoerig opschrijft wat je negatieve gedachten, gevoel, gedrag en gevolgen zijn ten aanzien van de moeilijke situatie waar je mee zit.

“Met ‘RET’ ben jij je eigen coach om een lastige situatie aan te kunnen.”

– Is het zo gemakkelijk?
– Bijna, belangrijk is dat de negatieve cirkel goed wordt uitgewerkt. Pas dan kun je een positieve cirkel maken. Iedere notitie in de negatieve cirkel ga je nu omkeren in het positieve tegenovergestelde. Het is heel belangrijk dat iedere positieve omkering realistisch is voor je.

– Mmmm….heb je een voorbeeld?
– Laten we Stefan hiervoor nemen als hij een speech moet geven. Zijn gedachte is ‘dat kan ik niet’, zijn gevoel is ‘onzekere beginner’, zijn gedrag is ‘zenuwachtig gehaast’, met als gevolg ‘een slechte speech’.

– En nu moet hij alles in het positieve zetten!
– Ja, dus: de gedachte keert hij om in ‘ik kan het’. Het kan zijn dat deze gedachte niet haalbaar is voor Stefan en dat ‘met extra oefenen zou ik het wel kunnen’ realistischer voelt. Dan houd je dit aan. Het gevoel wordt dan ‘geoefend’, het gedrag is ‘goed tempo’ en het gevolg is dan ‘goede of acceptabele eerste speech’.

– Dat klinkt heel simpel.
– Op zich is het dat ook, maar je moet er wel serieus mee aan de slag gaan. Neem er de tijd voor, inzicht en veranderingsperspectieven komen dan vanzelf. In mijn praktijk trek ik hier een

– Leuk, ik ga ook aan de slag met RET en vraag Stefan of hij mee wil doen.
– Succes! En lukt het niet, dan help ik je graag.